بلاگ

دستگاه اسکرابر چیست؟

اسکرابر چیست

اسکرابر صنعتی کلمه‌ای است که اگر به تازگی با مفهوم نظافت صنعتی آشنا شده اید، به کرات شنیده اید.

اسکرابر صنعتی چیست؟

به دستگاهی گفته می شود که توسط نیروی الکتریکی، بواسطه اجزای سازنده، فرآیند شستن و خشک کردن سطح زمین را انجام می دهد. شستشوی سطح زمین در تمامی محیط های صنعتی و غیرصنعتی مهم و ضروی است، دو دلیل اصلی که باعث ایجاد آلودگی بر روی سطح می شوند عبارتند از:

  • تردد افراد از محیط بیرون به داخل مجموعه و در نتیجه انتقال آلودگی
  • در معرض هوای آزاد قرار گرفتن و نشست آلودگی بر روی سطح زمین

در این مطلب قصد داریم این ماشین کف شوی حرفه‌ای را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنیم و نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم. پس اگر می خواهید با کف شوی صنعتی بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

مزایای اسکرابر صنعتی

کارکرد اسکرابر صنعتی چیست

چه دلیل مهمتر از نظافت می تواند ما را به استفاده از دستگاه های مختلف نظافتی سوق دهد؟

با علم اینکه وجود آلودگی در سطح زمین به مرور زمان می تواند باعث انتشار آلودگی و در نتیجه بروز امراض محیطی و بر هم زدن چهره عمومی مجموعه شود، و فهم اینکه اسکرابر چیست، پس وجود این ماشین جهت شستشوی سطح زمین با سرعت و کیفیت عالی می تواند برای هر مجموعه صنعتی و غیرصنعتی سودمند باشد.

دستگاه کف شوی صنعتی می تواند تمامی شیارهای میکروسکوپی و ماکروسکوپی سطحی (محل تجمع و تکثیر باکتری، ویروس هستند) را به صورت عمقی توسط برس های خود  در حین شستشو پردازش و مورد شستشوی صنعتی قرار دهد.

رستوران‌ها یا فودکورت‌ها، مجتمع‌های تجاری، مراکز اداری، معادن، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، سالن‌های ورزشی، ایستگاه‌های اتوبوس، قطار و فرودگاه‌ها، کارخانجات و صنایع مختلف از صنایع غذایی تا خودرو، همواره با انواع آلاینده‌های سبک و سنگین مواجه هستند و نظافت این محیط‌ها، نیازمند شستشو و خشک کردن کف و سطوح آنهاست.

اسکرابر یا زمین شوی صنعتی، از مهم‌ترین و کارآمدترین تجهیزات مکانیزه برای پاک‌سازی سطوح و از بین بردن زباله‌ها، کثیفی‌ها، روغن‌ها، چربی‌ها، گردوغبار، رسوبات و آلودگی‌های دیگر، با قابلیت شستشو و خشک کردن همزمان است. این قابلیت، موجب شده بسیاری از کسب‌وکارها، این دستگاه نظافتی را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید:

طرز کار اسکرابر

دستگاه کف شوی اسکرابر صنعتی

اجزای دستگاه اسکرابر چیست

دستگاه اسکرابر یا کف شوی صنعتی از دو سامانه شستشو و سامانه خشک کنی تشکیل یافته است، ابتدا سامانه شستشو را در یک دستگاه کف شور صنعتی مورد بررسی قرار می دهیم.

سامانه شستشو از مخزن آب تمیز، برس دستگاه کف شو و الکتروموتور چرخش برس تشکیل شده است. در واقع زمانی که مخزن آب اسکرابر را شارژ می نماییم بنابه تنظیم اپراتور آب بر روی برس دستگاه جاری می شود. لذا برس دستگاه توسط نیروی تامین شده توسط الکتروموتور چرخش برس، می چرخد و سطح صاف را توسط آب و مواد شوینده مورد شستشوی صنعتی قرار می دهد.

سیستم خشک کنی دستگاه همچنین پسماند ناشی از شستن برس، توسط سامانه خشک کنی جمع آوری می شود. سامانه خشک کنی از سه قسمت تشکیل شده است:

  • مخزن آب کثیف (مخزن ریکاوری)،
  • تی دستگاه (اسکویجی)
  • موتور مکش (موتور وکیوم)

پسماند ناشی از شستشو توسط تی با لبه لاستیکی جمع آوری و سپس توسط موتور مکش که به تی دستگاه متصل است، باعث انتقال مواد پسماند به سمت مخزن آب کثیف می گردد. درواقع این دستگاه با اجزای سازنده خود عملیات شستن و خشک کردن همزمان را در سطح صاف انجام می دهد.

ماشین زمین شور صنعتی را از چه برندی انتخاب نماییم؟

بعد از درک تعریف ماشین زمین شور و کاربرد و التزام استفاده از این دستگاه، بایستی به دنبال ارائه جواب در راستای تهیه بهترین برند این دستگاه ها باشیم. اگر بخواهیم انتخاب درستی در بین تمامی برندها و مدل های مختلف ماشین شستشوگر زمین داشته باشیم، بعد از درک اینکه دستگاه اسکرابر چیست ، ابتدا بایستی با تنوع و تقسیم بندی آنها آشنا شویم. پس از این آشنایی می توانیم بهترین و کاربردی ترین دستگاه زمین شور صنعتی را از هر برندی که تصمیم گرفتیم تهیه نماییم.

ماشین زمین شور یک کفشوی صنعتی حرفه ای

انواع اسکرابر

زمین شوی صنعتی بر اساس یک سری مولفه ها مورد تقسیم بندی قرار می گیرند لذا در قسمت ذیل به بررسی این مولفه های کاربردی و ساختاری می پردازیم.

تقسیم بندی کف شوی صنعتی بر اساس هدایت پذیری و کاربری استفاده

دستگاه کف شوی صنعتی بر اساس هدایت پذیری به دو دسته کف شوی دستی و کف شوی خودرویی تقسیم می شوند.

اما دستگاه اسکرابر دستی چیست؟ اسکرابر دستی به نوعی از کف شوی صنعتی گفته می شود که اپراتور پشت دستگاه حرکت می نماید و همزمان دستگاه اسکرابر دستی را مورد هدایت قرار می دهد. این مدل دستگاه که به اسکرابر بدون سرنشین نیز معرف است، مدل های مختلفی تعریف می شود.

اما اسکرابر سرنشین دار یا اسکرابر باراننده به نوعی از کف شوی صنعتی گفته می شود که اپراتور بر روی صندلی که بر روی دستگاه قرار گرفته است می نشیند و دستگاه را مورد هدایت و کنترل قرار می دهد.

دستگاه زمین شور خودرویی مسلما نسبت به زمین شور دستی دارای ابعاد بزرگتر، قدرت بیشتر، وزن بیشتر، فشار برس بیشتر و در نهایت از نظر اقتصادی، قیمت کف شوی خودرویی به مراتب نسبت به قیمت کف شوی دستی بالاتر است.

در ادامه این مقاله خواهیم دید که در محیطی که قابلیت استفاده از هر دو نوع اسکرابر دستی و اسکرابر ماشینی را دارد، به مرور زمان خرید اسکرابر خودرویی دارای راندمان کاری بالاتر، کیفیت بالاتر در شستشو و در نهایت بر پایه این دو اصل دارای صرفه اقتصادی بالاتر است.

تقسیم بندی کف شوی صنعتی بر اساس منبع تغذیه

اکثراین دستگاه ها دارای منبع تغذیه الکتریکی هستند اما خود مولفه می تواند به دو دسته کف شوی برقی و کف شوی باتری دار تقسیم شود. کف شوی صنعتی برقی یا زمین شوی کابلی در بین مدل های دستی رایج و قابل استفاده می شود.

اسکرابر باتری دار و برقی چیست؟ در واقع زمانی که منبع تغذیه دستگاه زمین شوی صنعتی از طریق برق 220 ولت شهری توسط رابط کابل برق تامین گردید، به این نوع از زمین شور صنعتی در اصطلاح کف شوی کابلی یا زمین شور برقی گفته می شود و زمانی که منبع تغذیه آن از طریق برق باتری به واسطه تبدیل برق در دستگاه شارژر، تامین شد، در اصطلاح دستگاه کف شوی باطری دار می گویند.

معمولا اکثر دستگاه های اسکرابر باراننده یا اسکرابر نفربر دارای منبع تغذیه باتری دار هستند. توجه داشته باشید که افزایش قدرت منبع تغذیه این دستگاه ها می تواند در بزرگ تر شدن آنها اثرگذار باشد. همچنین وزن این دستگاه ها بسته به ولتاژ از 24 ولت به 36 ولت و یا 48 ولت ارتقاء خواهد یافت.

تقسیم بندی اسکرابر بر اساس نوع برس دستگاه

همانطورکه می دانیم برس کف شوی صنعتی عملیات شستشوی سطح را به همراه آب را انجام می دهد. حال اینکه بر اساس شکل این برس دو نوع برس رولی و برس دیسکی (برس گرد) در دستگاه های کفشور صنعتی تعریف شده است.

برس رولی و دیسکی دستگاه اسکرابر چیست؟ برس رولی دارای سطح مقطع کمتر، اصطکاک کمتر و در نتیجه فشار بیشتر نسبت به برس دیسکی می باشد. لذا در موارد خاص تعداد اندکی از دستگاه ها دارای برس رولی هستند. برس رولی معمولا دارای سرعت شستشوی کمتر نسبت به برس دیسکی است، لذا با توجه به فشار بیشتر برس رولی و اصطکاک کمتر در حین شستشو، می توانیم از این نوع اسکرابر با برس رولی در شستشوی سطوحی که دارای اصطکاک بیشتری هستند. (به عنوان مثال کفپوش سیلیسی در پارکینگ ها) استفاده نماییم.

زمین شوی صنعتی و کاربرد آن در نظافت صنعتی

تفکیک دستگاه زمین شوی جهت استفاده در محیط های مختلف

بعد از درک اینکه دستگاه اسکرابر چیست و آشنایی با انواع مدل های آن، حال می توانیم بهترین دستگاه را انتخاب نماییم. بهترین دستگاه زمین شوی بر اساس یک سری پارامترها تعریف و مشخص می شود. لذا در قسمت ذیل به بررسی این پارامترها می پردازیم:

1- متراژ محیط قابل شستشو

همانطورکه مورد بررسی قرار دادیم، مشخص شد که عرض دستگاه زمین شوی متناسب با قطر برس دستگاه جهت شستشو می باشد، پس هر چه محیط قابل شستشو دارای گستردگی و وسعت بیشتر باشد بهتر است جهت کاهش تعداد دفعات شستشو از اسکرابر باعرض شستشوی بیشتر استفاده نماییم.

معمولا با بیشتر شدن عرض شستشو، تعداد برس، ظرفیت مخازن و به طبع آن قدرت دستگاه نیز بیشتر خواهد شد. اگر بخواهیم متراژ محیط را معیار انتخاب ظرفیت و ابعاد این دستگاه ها قرار دهیم بایستی چنین تقسیم بندی را مطرح نمود:

  • متراژ کمتر از 500 متر مربع: استفاده از زمین شوی دستی کوچک با عرض شستشوی کمتر از 350 میلیمتر و ظرفیت مخازن کمتر از 20 لیتر
  • متراژ کمتر از 2000 هزار متر مربع و بیشتر از 500 متر مربع: استفاده از زمین شوی دستی متوسط با عرض شستشوی 350 الی 550 میلیمتر و ظرفیت مخازن کمتر از 60 لیتر
  • متراژ کمتر از 3500 متر مربع و بیشتر از 2000 هزار متر مربع: استفاده از زمین شوی دستی بزرگ و یا زمین شوی باراننده متوسط با عرض شستشوی کمتر از 700 میلیمتر و بیشتر از 550 میلیمتر که ظرفیت مخازن در این رده معمولا بین 60  الی 90 لیتر می باشد.
  • متراژ کمتر از 12000 هزار متر مربع و بیشتر از 3500 متر مربع: انتخاب زمین شوی سرنشین دار بزرگ با عرض شستشوی بیش از 700 میلیمتر و کمتر از 900 میلیمتر که ظرفیت مخازن در این رده معمولا بین 90 الی 160 لیتر قرار می گیرد.
  • متراژ بیش از 12000 هزار متر مربع: انتخاب زمین شوی باراننده خیلی بزرگ با عرض شستشو بیش از 900 میلیمتر و معمولا تعداد برس بیش از دو عدد است. این نوع از دستگاه با سرنشین دارای منبع تغذیه باتری با ولتاژ 36 و یا 48 ولت است. ظرفیت مخازن معمولا بیشتر از 160 لیتر است.

ظرفیت مخازن این دستگاه ها هر چه بزرگتر باشد، تعداد دفعات پر و خالی کردن مخازن کمتر و در نتیجه سرعت و راندمان کاری بیشتر خواهد شد.

2- تنوع منبع تغذیه در دستگاه زمین شوی

در بسیاری از موارد به دلیل وجود وسعت زیاد، تردد زیاد افراد در سطح مجموعه، عدم وجود پریز برق و نوع محیط قابل استفاده، امکان انتخاب زمین شوی برقی وجود ندارد.

در واقع کابل برق در دستگاه زمین شوی کابلی می تواند مشکل ساز شود. به عنوان مثال در یک محیط بیمارستانی که کابل برق می تواند باعث احتمال بروز آسیب و یا انتقال آلودگی از یک نقطه به یک نقطه دیگر شود، بهتر است از زمین شوی باتری دار استفاده نماییم.

اما در صورتیکه منع تردد اسکرابر برقی بواسطه وجود پریز برق، تردد متعارف افراد و یا هر عامل محدودکننده دیگر وجود نداشته باشد می توانیم از اسکرابر برقی استفاده نماییم. در واقع اسکرابر برقی نسبت به اسکرابر شارژی هم رده خود دارای یک سری مزایا و برتری است که در قسمت ذیل به بررسی می پردازیم:

  • قیمت زمین شوی برقی از قیمت زمین شوی شارژی پایین تر است
  • با استفاده از زمین شوی کابلی می توانیم تا زمانی که اسکرابر مستقیما به منبع برق متصل است، از دستگاه در راستای شستشوی سطح زمین استفاده نماییم. اما در مدل شارژی حتما بایستی دستگاه مورد شارژ قرار گیرد و سپس با توجه به میزان آمپر ساعت باتری دستگاه، مورد دشارژ قرار گیرد.
  • هزینه تعمیرات زمین شوی برقی به مراتب نسبت به هزینه تعمیرات زمین شوی شارژی پایین تر است.
  • هزینه نگهداری مدل کابل دار به مراتب از هزینه نگهداری مدل باتری دار کمتر است. (اسکرابر باتری دار پس از 800 بار شارژ و دشارژ بایستی مورد تعویض قرار گیرد)
دستگاه زمین شوی شرکت خوشگوار

3- عرض شستشو و وزن دستگاه زمین شوی در صورت وجود تعداد طبقات

در صورتی که تعداد طبقات محیط مد نظر شما بیش از یک طبقه باشد، معمولا بایستی عرض دستگاه را با عرض ورودی آسانسور تطبیق دهیم، اما در صورتی که ساختمان قدیمی باشد و جهت انتقال بین طبقات آسانسور وجود نداشته باشد، حتما بایستی از زمین شوی برقی با وزن کمتر استفاده نماییم.

4- وزن دستگاه زمین شوی و امکان آسیب پذیری آن

در بسیاری از موارد در انتخاب دستگاه زمین شوی صنعتی بایستی به وزن دستگاه نیز توجه داشته باشیم. وزن زیاد دستگاه زمین شوی بنا به مقاومت پوششی آ ن سطح می تواند آسیب پذیر باشد.

به عنوان مثال در بسیاری از مجتمع های تجاری و مسکونی، متاسفانه به خاطر استفاده از پوشش های سرامیکی با مقاومت کم، استفاده از اسکرابر سرنشین دار با وزن زیاد در شستشوی آن محیط باعث بروز آسیب های سطحی و یا شکستگی شده است و یا به عنوان مثال وزن زیاد دستگاه زمین شوی شارژی نسبت به دستگاه زمین شوی برقی هم نوع خود می تواند در سطح کفپوش یک سالن ورزشی باعث بروز آسیب بر روی آن سطح شود.

لذا بهتر است جهت شستشوی سالن ورزشی با کفپوش اپوکسی از دستگاه زمین شوی برقی (دستگاه تی شور کابلی) استفاده نماییم.

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم این دستگاه را به طور کامل تحلیل کنیم و پاسخ سوال دستگاه اسکرابر چیست را به درستی انتقال دهیم. همچنین سعی کردیم مواردی که باید در هنگام خرید ماشین کفشوی صنعتی به آن توجه داشته باشید را به شما بگوییم. در هر صورت هر سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید و ما در اسرع وقت به آن پاسخ خواهیم داد.

اسکرابر صنعتی چیست؟

دستگاه اسکرابر یا زمین شوی صنعتی یا کف شوی صنعتی به دستگاهی گفته می شود که توسط نیروی الکتریکی، بواسطه اجزای سازنده، فرآیند شستن و خشک کردن سطح زمین را انجام می دهد

چگونه باید یک اسکرابر را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب اسکرابر صنعتی باید موارد مختلفی مانند: ابعاد محیط مدنظر، آلاینده مدنظر، بودجه و… را درنظر بگیرید. بهترین راه این است که با شماره 09122903589 تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان آوین صنعت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *