بلاگ

دستگاه های نظافتی برای جایگاه های سوخت

دستگاه های نظافت جایگاه سوخت

هر روز صدها یا هزاران نفر با وسیله نقلیه به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند و باعث تجمع آلودگی، روی همه تجهیزات می‌شوند. پمپ بنزین‌ها به دلیل ماهیت‌شان به سرعت آلودگی های پراکنده در هوا را جذب می‌کنند. امروزه کارکنان نظافت در جایگاه‌های سوخت، به‌جای بستن شلنگ و جارو کردن محوطه‌ها، تجهیزات نظافتی پیشرفته را برای تمیزی آلودگی‌های انباشته‌شده به کار می‌برند. هدف نظافت صنعتی، سرعت بیشتر در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت است. استفاده از بهترین و مناسب‌ترین ابزارهای نظافت صنعتی مانند اسکرابر، واترجت و سوییپر صنعتی با آلودگی‌های شدید جایگاه سوخت مقابله می‌کند.

انواع آلودگی‌ در جایگاه‌های سوخت

جایگاه سوخت به عنوان محل خرده‌فروشی گازوئیل، بنزین و CNG از جمله آلوده‌ترین فضاهای صنعتی است و نقش موثری در آلودگی منابع آب اطراف پمپ بنزین‌ها و ورود ترکیبات هیدروکربنی به آنها دارد. انواع آلودگی‌های این جایگاه‌ها ناشی از تجهیزات، محیط‌ اصلی و محوطه‌های اطراف و آلایندگی خود سوخت‌ها، متعدد هستند که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

نازل یا دیسپِنسر، تجهیزی که بین اپراتور، مراجعان و بازرسان به صورت مشترک استفاده می‌شود، کثیف‌ترین قسمت یک جایگاه است. مقدار آلودگی نازل، 11000 برابر بیشتر از توالت فرنگی است و این آلودگی برای کلیدهای آن نیز کاملا صدق می‌کند.

مخازن جایگاه‌های سوخت، منبع اصلی تولید بخار بنزین هستند و سهم اصلی انتشار آلایندگی ناشی از این بخارها متعلق به آنهاست. بخار بنزین با توجه به دمای تبخیر پایین بنزین برای مراجعان و کارکنان خطرناک است. در این رابطه، تجمیع لایه‌های فراوان روغن و آلودگی، ریختن بنزین سرریز به محل جایگاه، از دیگر آلودگی‌های مربوط به مواد خام در پمپ بنزین‌هاست. خاصیت اشتعال‌پذیری بالای انواع سوخت نیز این جایگاه‌ها را به یکی از پرخطرترین مکان‌ها تبدیل کرده است.

زباله‌های مشتریانی که به جایگاه‌های سوخت وارد یا از آن خارج می‌شوند، مانند آدامس‌هایی که به زمین می‌چسبند، دستمال کاغذی، قوطی‌های نوشیدنی، باقی‌مانده غذا و انواع زباله‌‌های ریز و درشت، از سایر آلودگی‌های جایگاه سوخت هستند.

آب کثیف ناشی از شستشوی شیشه جلو، وزش باد در تابستان و ورود برگ‌ها و برخی ذرات معلق به داخل جایگاه‌ها، وجود برف و شن ناشی از لاستیک‌ خودروها در زمستان و نیز مقادیر زیادی از خاک سست در بزرگراه‌ها و جاده‌های اصلی که توسط کامیون‌های عبوری به جایگاه‌های سوخت کشانده می‌شوند، آلودگی‌های دیگر مربوط به جایگاه‌های سوخت است.

همه این آلودگی‌ها نیازمند نظافت مستمر و باکیفیت است که با دستگاه‌های پیشرفته امروزی در حوزه نظافت صنعتی مانند تجهیزات شستشوی صنعتی و تمیز کردن کف و سطوح از آلودگی و گردوغبار، میسر است.

پمپ بنزین

مزایای استفاده از دستگاه‌های نظافتی در جایگاه‌های سوخت

با استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی، می‌توان به راحتی هیدروکربن‌ها را حذف، نشت سوخت را خنثی و زباله‌ها و گردوغبارهای پراکنده‌ در جایگاه‌های سوخت اعم از محوطه بیرونی و داخلی را نظافت کرد. یک پمپ بنزین تمیز با کمترین آلایندگی روی سطح و کفپوش‌ها و سایر تجهیزات موجود در این ایستگاه‌ها، به صاحبان آنها کمک می‌کند اعتماد مشتریان را جلب ‌کنند. در مجموع، انواع مختلف دستگاه‌های نظافت صنعتی، مزایای زیر را در جایگاه‌های سوخت دارند:

  •  مدت زمان و سرعت نظافت اعم از شستشو و برطرف کردن آلودگی را کوتاه می‌کنند.
  • کیفیت نظافت به دلیل تجهیزات پیشرفته و عملکرد آنها افزایش می‌یاید.
  •  به کاهش اثرات آلاینده‌های خاص ناشی از انواع سوخت‌ به‌ویژه بنزین کمک می‌کنند.
  • هزینه‌های نظافت با دستگاه‌های صنعتی، به خاطر صرفه‌جویی در آب، مواد شوینده و منابع انسانی کمتر است.
  •  تسهیل، تسریع و پرهیز از شوینده‌های مضر و جلوگیری از اتلاف آب به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند.

انواع دستگاه‌های نظافتی برای جایگاه‌های سوخت

در ادامه انواع دستگاه های کاربردی را برای نظافت در جایگاه های سوخت، به همراه کاربردشان به شما معرفی خواهیم کرد. 

کاربرد واترجت صنعتی در پمپ بنزین‌‌ها

دستگاه‌ واترجت صنعتی با کارواش صنعتی از معروف‌ترین و کارآمدترین تجهیزات شستشوی سطوح مختلف با آلودگی‌های شدید به‌ویژه نظافت جایگاه‌های سوخت محسوب می‌شوند. واترجت به عنوان شوینده فشار قوی، وسیله‌ای است که جریان معمولی آب را دریافت کرده و به آب پرفشار و با سرعت بالا تبدیل می‌کند.صاحبان پمپ بنزین و پیمانکاران نظافت ترجیح می‌دهند از واترجت‌های فشار قوی برای نظافت با کیفیت بالا استفاده کنند. این سیستم‌های شستشوی فشار پمپ بنزین، دارای ویژگی‌های نوآورانه‌ای هستند که برای مقابله با چالش‌های تمیز کردن در جایگاه‌های سوخت طراحی شده‌اند.

استفاده از واترجت‌ها در پمپ بنزین‌ها مزایای مختلفی دارد. شوینده‌های فشار بخار با دمای چندگانه در نظافت جایگاه‌های سوخت موثرترند زیرا می‌توانند رسوبات سرسخت، علائم روغن، گریس و انواع آلودگی را به راحتی پاک کنند. بهترین واشرهای فشار بخار دارای گزینه‌های شیلنگ فشار برای بهبود دسترسی به سیستم هستند، بدون اینکه جریان فشار را به خطر بیندازند؛ ویژگی‌ای که به اپراتورها هنگام تمیز کردن پمپ‌های سوخت بزرگ، کمک می‌کند.

بهترین مدل‌های واترجت برای برخی از سخت گیرترین برنامه‌های شستشوی پرفشار مانند نظافت بتن، زهکشی و حذف رسوبات سرسخت و سخت مانند گل‌ولای، زباله‌ها و موارد دیگر طراحی شده‌اند که در جایگاه‌های سوخت‌رسانی نیز کاربرد دارند.

کارواش صنعتی و کاربردآن در نظافت پمپ بنزین

کاربرد سوییپر صنعتی در جایگاه‌های سوخت

سوییپر یا جاروی صنعتی خیابانی، دستگاه مکانیزه‌ای است که برای نظافت محیط‌های گوناگون در فضای باز، به منظور جمع‌آوری و مکش آلودگی‌ها و پسماندهای خشک مانند جایگاه‌های سوخت به کار می‌رود. سوییپر، سرعت، سهولت و کیفیت بالایی نسبت به شیوه‌های سنتی نظافت که خودشان موجب انتشار گردوغبار می‌شوند، دارد.

این دستگاه‌ها با سیستم برس‌زنی، یک ماشین پرقدرت برای گردآوری زباله‌های سطحی از پمپ بنزین‌ها محسوب می‌شوند. سوییپر صنعتی به دلیل مجهز بودن به مکنده، هنگام نظافت، به طور مستمر گردوغبار را مکش کرده و از انتشار ذرات ناشی از برس‌زنی در در فضا و محوطه اطراف جایگاه‌های سوخت جلوگیری می‌کند.

ساده‌ترین راه‌حل برای نظافت روزانه، یک سوییپر فشاری با دسته فشاری است، جون صدای زیادی تولید نمی‌کند و بسیار قابل مانور و قابل کنترل است. یک جاروی صنعتی می‌تواند 2800 تا 3600 متر مربع را در یک ساعت تمیز کند. این در حالی است که یک نفر با جاروی معمولی، قادر است فقط 120 تا 160 متر مربع را در ساعت تمیز کند، ضمن اینکه مقدار قابل توجهی گردوغبار را به گردش در می‌آورد. بنابراین جاروهای فشاری برای ایستگاه‌های پمپ بنزین کوچک نیز ارزشمند هستند.

کاربرد اسکرابر در پمپ بنزین ها

یکی دیگر از تجهیزات صنعتی کاربردی برای پمپ بنزین‌ها، اسکرابر یا زمین‌شوی است. اسکرابر صنعتی، دستگاه شستشوی کف و سطوح است که با آب و مواد شوینده از طریق عملیات برس‌زنی، کف و سطوح را هم شستشو  می‌دهد و هم خشک می‌کند. اسکرابر صنعتی، مزایای دیگری مانند کاهش مصرف آب و مواد شوینده، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به محیط‌زیست را داراست.

روش کار زمین‌شوی صنعتی در جایگاه‌های سوخت، به این شکل است که آب تمیز درون مخزن به همراه مواد شوینده روی سطوح ریخته شده و با برس‌های پرقدرت، اسکرابر به صورت دورانی می‌چرخد و با کمک برس‌ها آلودگی سطوح را پاک می‌کند. سپس با مکش، آب آلوده به مخزن بعدی منتقل شده و عملیات خشک کردن با برس مخصوص انجام می‌شود.

اسکرابر یا کفشوی صنعتی در جایگاه‌های سوخت، کاربرد فراوانی دارد. ریختن بنزین روی سطح و تبخیر آن موجب آسیب جوی می‌شود. این دستگاه‌ با نظافت سریع،‌ از آسیب زیست‌محیطی جلوگیری می‌کند. از آنجا که عبور و مرور مراجعان و خودروها به پمپ بنزین‌ها، به طور مستمر صورت می‌گیرد، قابلیت شستشو و خشک کردن اسکرابر اهمیت دارد و از لیز خوردن افراد و خودروها جلوگیری می‌کند. نکته قابل توجه اینکه اسکرابرهای پیشرفته، توانایی ضدعفونی محیط را دارند و این موضوع برای جایگاه‌های سوخت که آلایندگی بالا دارند، بسیار مهم است. اهمیت ضدعفونی این فضا، خصوصا در دوران کرونا بیش از پیش مشخص شد.

اسکرابر برای نظافت پمپ بنزین

واترجت‌های فشار قوی مدرن دارای اتصالات و نازل‌های مختلف هستند. استفاده از آنها، موجب کاهش زمان، مصرف مواد شوینده و آب می‌شود. این پاک‌‌کننده‌های فشار بالا، انعطاف‌پذیرند و نظافت سطوح مختلف را تضمین می‌کنند. به دلیل حفاظت در برابر آتش و انفجار، خود دستگاه همیشه باید در فاصله مناسب از محوطه قرار گیرد. پرسنل نظافت باید از طول شلنگ برای نظافت اطراف پمپ بنزین استفاده کنند. این، بهترین راه برای رفع آلاینده‌های چسبیده است.

کدام دستگاه‌های نظافتی برای جایگاه سوخت مناسب است؟

از آنجا که نظافت جایگاه‌های سوخت، فراتر از خود جایگاه است و شامل تمیزی پوشش پرسنل، سرویس‌های بهداشتی و حتی رستوران‌های مجتمع‌های خدماتی رفاهی اطراف آن می‌شود، انواع دستگاه‌های نظافت صنعتی که مهم‌ترین آنها در این مقاله برشمرده شد، برای پمپ بنزین‌ها کاربرد دارند.

اگر جایگاه‌های سوخت، بزرگ‌تر و دارای امکانات بیشتر مانند فروشگاه‌، رستوران و مجتمع‌های خدماتی در اطراف آن باشند، اهمیت نظافت آن، دوچندان و ضرورت استفاده از انواع تجهیزات نظافتی پیشرفته‌، بیشتر می‌شود. همچنین از آنجا که صاحبان پمپ بنزین‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی، همواره در معرض بازدید کارشناسان سازمان استاندارد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست برای بررسی رعایت استانداردهای مختلف قرار دارند، کیفیت و سرعت نظافت با تنوع استفاده از تجهیزات صنعتی، ضرورت ویژه‌ دارد.

در مجموع، دستگاه‌های نظافتی جدید با آپشن‌های متنوع مانند اسکرابرهای صنعتی خودرویی، سوییپرهای صنعتی فشاری پرقدرت و واترجت‌های صنعتی پرفشار، متناسب با فضای پمپ بنزین‌ها کاربرد دارند. به عنوان مثال، دستگاه بخارشوی (استیم کلینر) پیشرفته، در جایگاه‌های سوخت، قابلیت‌هایی مانند یونیت شستشو به صورت خودکار، قابلیت حمل با چرخ‌های تعبیه‌شده زیر دستگاه، نظافت محیط حتی بدون نیاز به مواد شوینده و عدم آسیب به سطوح برای جت کردن بخار با فشار مناسب، با گارانتی و خدمات پس از فروش دارد و مقرون‌به‌صرفه است.

نظافت جایگاه سوخت با دستگاه های نظافتی آوین صنعت

نظافت سطوح صاف در جایگاه‌های سوخت

میکرب‌های ناقل بیماری بر روی سطوح صاف مانند پلاستیک، فلز و آلومینیوم، حتی برای مدت طولانی زنده می‌مانند. به عنوان مثال، نازل‌های پمپ بنزین می‌توانند به محل رشد باکتری‌ها تبدیل شوند. بنابراین خود پمپ‌های بنزین نیز باید مرتبا تمیز شده تا میکرب‌ها از نازل‌های پمپ، دور شود. همچنین از آنجا که شستشوی کامپوزیت‌ها که عملکردی شبیه سایبان دارند، با آب مستقیم، خطرناک است، انجام نظافت بی‌خطر، با سرعت و کیفیت بالا، با استفاده از دستگاه بخارشوی و کارواش صنعتی، امکان‌پذیر است. 

سوالات متداول

انواع آلودگی‌‌های جایگاه‌های سوخت که وجود دستگاه‌های نظافت صنعتی را ضروری می‌سازند، کدامند؟

نازل‌ها، مخازن تولیدکننده بخار بنزین، لایه‌های روغن، زباله‌های مشتریان، زباله‌های لاستیک خودروها و نظایر آن.

مزایای دستگاه‌های نظافت صنعتی در جایگاه‌های سوخت چه مواردی را شامل می‌شوند؟

کاهش زمان، افزایش کیفیت، کاهش اثرات آلاینده‌های خاص مانند انواع سوخت به‌ویژه بنزین، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی، صرفه‌جویی در مصرف آب، مواد شوینده و نیز کمک به حفظ محیط‌ زیست.

کدام دستگاه‌های نظافت صنعتی در پمپ بنزین‌ها کاربرد بیشتری دارند؟

انواع اسکرابر یا زمین‌شوی صنعتی، سوییپر یا جاروی صنعتی، واترجت یا کارواش صنعتی و بخارشوی به ویژه تجهیزات مدرن‌. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *