بلاگ

اسکرابر آنتی باکتریال چیست و چه کاربردی دارد؟

اسکرابر آنتی باکتریال چیست

نظافت در همه مکان‌ها یک اصل مهم است اما مراکز درمانی، بهداشتی و حساس مانند بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، آسایشگاه‌ها و مراکز مشابه، به خاطر حضور بیماران یا افراد کم‌توان و لزوم پاکیزگی ویژه به دستگاه‌های نظافت خاص نیاز دارند. سطوح و کف این محیط‌ها به دلایلی مانند زباله‌های خشک و تر، انتشار باکتری و عفونت زیاد، تعدد فضاهای سربسته، حمل بیمار و تردد زیاد افراد خصوصا کودک و سالمند به داخل و خارج محیط، سرشار از آلودگی است. بنابراین شستشوی مستمر و باکیفیت این مراکز، نیازمند تجهیزات نظافتی فراتر از اسکرابر صنعتی است و معمولا اسکرابر آنتی باکتریال توصیه می‌شود.

اسکرابر آنتی باکتریال چیست؟

اسکرابر آنتی باکتریال، یک نوع اسکرابر یا کف‌شوی صنعتی با بدنه و مخازن دارای ساختار قدرتمند ضدباکتری، کم‌صدا و کیفیت بالای نظافت است که با قابلیت ضدعفونی کردن فضا و جمع‌آوری انواع زباله‌ها، در محیط‌های حساس، بهداشتی و مستعد عفونت زیاد، کاربرد دارد.

به دلیل کارکرد گسترده این دستگاه‌های نظافتی در مراکز درمانی، در بسیاری موارد به آنها اسکرابرهای بیمارستانی یا اسکرابرهای آنتی باکتریال بیمارستانی می‌گویند. با این حال، این تجهیزات نظافتی در فضاهای دیگر مانند آسایشگاه‌های سالمندان، مراکز نگهداری افراد کم‌توان و بیمار و فراتر از محیط‌های درمان نیز به کار می‌روند.

اسکرابرهای بیمارستانی مانند اسکرابرهای صنعتی رایج، انواع مختلف اسکرابر دستی (باتری‌دار و برقی) و اسکرابر سرنشین‌دار یا خودرویی را شامل می‌شوند.

اسکرابر آنتی باکتریال در کدام مکان‌ها کاربرد بیشتری دارد؟

اسکرابر آنتی باکتریال به دلیل ماهیت عملکرد خود برای نظافت و شستشوی سطوح و کف در برخی مکان‌ها و صنایع کاربرد بیشتری دارد. این موارد عبارتند از:

  • مراکز درمانی: اسکرابرهای ضدباکتریال در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و دیگر مراکز درمانی، برای بهبود شرایط بهداشتی و جلوگیری از انتقال عفونت‌ها استفاده می‌شوند.
  • صنایع غذایی: اسکرابرهای آنتی باکتریال، در کارخانه‌ها، واحدهای تولید مواد غذایی و نیز رستوران‌ها، برای حفظ شرایط بهداشتی و جلوگیری از آلودگی به کار می‌روند.
  • محیط‌های حساس: در مکان‌هایی مانند آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های عمل، استفاده از اسکرابرهای آنتی باکتریال برای کاهش خطر انتقال باکتری‌ها از افراد به محیط و برعکس مهم است.
  • سرای سالمندان: در مراکز نگهداری سالمندان به دلیل اهمیت بالای ضدعفونی محیط به منظور سلامت این قشر، اسکرابرهای آنتی باکتریال اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • مهدکودک‌ها: شرایط ویژه کودکان به دلیل سرایت و انتقال سریع میکروب و باکتری، تماس آنها با وسایل بازی مختلف و  حساسیت بالای خانواده‌ها برای نظافت فضای مهدکودک‌ها، کاربرد اسکرابر آنتی باکتریال را در این فضاها توجیه می‌کند.
اسکرابر آنتی باکتریال در بیمارستان ها

کاربردها و ویژگی‌های اسکرابر آنتی باکتریال بیمارستانی

اسکرابرها یا کف‌شوهای آنتی باکتریال با قابلیت ضدعفونی بالا، قادرند با آب و مواد شوینده از طریق برس‌زنی سطوح صاف را شستشو و همزمان، خشک کنند. این خاصیت همزمانی شستشو و خشک کردن اسکرابر هنگام نظافت، خصوصا برای بیمارستان‌ها که تردد زیاد و تنوع بالای افراد را دارند، بسیار ارزشمند است. ویژگی‌های اسکرابرهای آنتی باکتریال، کاربردهای ویژه‌ای به آنها بخشیده که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

سرعت حذف باکتری و ضدعفونی محیط: از آنجا که اسکرابرهای آنتی باکتریال از مخزن غنی‌سازی‌شده با مواد معدنی ساخته می‌شوند، قادرند باکتری‌ها را به سرعت از بین ببرند و سطوح را ضدعفونی نمایند. از این‌رو، استفاده از این تجهیزات نظافتی در بیمارستان‌ها بسیار راه گشاست. در این زمینه، اسکرابر مدل Hospital-51-BF-68H با بدنه آنتی باکتریال از شرکت Gansow آلمان از برندهای معتبر محسوب می‌شود.

سروصدای کم: نکته دیگر که بیانگر کاربرد اسکرابر آنتی باکتریال بیمارستانی است، سروصدای کم آنهاست. در مراکز درمانی به دلیل لزوم آرامش بیماران، همراهان، پزشکان، پرستاران، سایر پرسنل، مراجعه‌کنندگان و ملاقات‌کنندگان، خصوصا در بخش‌هایی که بیماران بستری هستند، اسکرابرهای آنتی باکتریال به دلیل صدای کم نسبت به اسکرابرهای صنعتی، ارزش بالایی دارند.

نظافت سطوح دارای دسترسی دشوار: مورد دیگر درباره ویژگی و کاربرد اسکرابرهای آنتی باکتریال بیمارستانی، نظافت اتاق‌ها، زیرتخت‌ها، فضاهای کوچک‌تر و دارای دسترسی محدودتر است. با استفاده از این دستگاه‌های نظافت صنعت در محیط‌های حساس مانند بیمارستان و مراکز درمانی، تمیز کردن سطوح مسطح با دسترسی کمتر که دغدغه زیادی دارد، میسر می‌شود. به عنوان مثال، اسکرابر کوچک Sprinter تولید کمپانی LAVOR ایتالیا با برس رولی، تیغه تی در پشت و جلو و قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه‌، برای نظافت زیرتخت‌ها کاربرد دارد.

ساختار و عملکرد اسکرابرهای آنتی باکتریال

ساختار اسکرابرهای آنتی باکتریال، برای جلوگیری از نفوذ باکتری به مخزن و پرهیز از خروج آن، قابل توجه است. این ساختار و عملکرد را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1- این اسکرابرها از مخازن دوجداره تشکیل شده‌اند.

2- جنس آنها، پلی‌اتیلن فشرده و ترکیبات شیمیایی بی‌خطر است.

3- در نوع سرنشین‌دار، دو برس شستشو و مخالف همدیگر، کار می‌کنند که تنظیم مناسب آن، کیفیت نظافت را بالا می‌برد.

4- اسکرابرهای آنتی باکتریال سرنشین‌دار، در صورت شارژ کامل باتری، برای نظافت متراژهای بیش از 4000 مترمربع با  سه ساعت فعالیت مستمر کارکرد دارند.

5- ساختار و عملکرد اسکرابرهای ضدباکتری، به گونه‌ای است که کاربر را از تماس با باکتری‌های خطرناک، مراقبت می‌کند.

اسکرابر سرنشین دار انتی باکتریال

تفاوت اسکرابر صنعتی با اسکرابر آنتی باکتریال

هرچند اسکرابرهای صنعتی و آنتی باکتریال، هردو ابزار پاک‌سازی هستند، اما از نظر کاربرد، عناصر تشکیل‌دهنده و تکنولوژی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند:

  • کاربرد و عملکرد: اسکرابرهای صنعتی معمولا برای پاک‌سازی سطوح صنعتی استفاده می‌شوند و بیشتر برای مقابله با آلودگی‌های گردوغبار، چربی، لکه‌ها و ذرات بزرگ طراحی شده‌اند. در مقابل، هدف اسکرابرهای آنتی باکتریال، کنترل رشد باکتری‌ها و عفونت‌ها در محیط‌های بیمارستانی، مراکز درمانی و مکان‌هایی با ضرورت‌ بهداشتی حساس‌تر است. در طراحی اسکرابرهای  ضدباکتریال، کاهش شیوع عفونت‌ها و بیماری‌ها، مدنظر قرار گرفته است.
  • مواد تشکیل‌دهنده: اسکرابرهای صنعتی اغلب از مواد مقاوم و سخت‌تر ساخته می‌شوند تا با زمین‌های خشن و شرایط سخت محیط صنعتی سازگاری داشته باشند اما اسکرابرهای آنتی باکتریال معمولا از موادی ساخته می‌شوند که در برابر رشد باکتری‌ها مقاومت دارند و ممکن است دارای روکش‌ها یا ترکیبات ضدمیکروبی باشند.
  • تکنولوژی: اسکرابرهای آنتی باکتریال، معمولا از فناوری‌های ضدمیکروبی مانند نانوذرات نقره یا ترکیبات آنتی باکتریال استفاده می‌کنند اما اسکرابرهای صنعتی رایج، چندان به این فناوری‌ها متکی نیستند.

قیمت اسکرابر آنتی باکتریال

با توجه به خصوصیت ضدباکتری و ضد میکروبی دستگاه اسکرابر آنتی باکتریال بیمارستانی، استفاده از مواد مخصوص در بدنه این دستگاه، سروصدای پایین و مزیت‌های دیگر آن، قیمت کف‌شوی ضدباکتری، بالاتر از اسکرابرهای صنعتی رایج است.، هرچند قیمت اسکرابر با توجه به برقی یا باتری‌دار بودن، دستی یا سرنشین‌دار بودن و کوچک یا بزرگ بودن متفاوت است اما به طور کلی، اسکرابرهای آنتی باکتریال، هزینه بالاتری نسبت به اسکرابرهای صنعتی مورد استفاده در محیط‌های اداری، صنعتی و تجاری دارند.

استفاده از اسکرابر آنتی باکتریال در اتاق جراحی

با این حال، هنگام خرید اسکرابر آنتی باکتریال بیمارستانی باید به دو نکته توجه کرد: اول اینکه آنتی باکتریال بودن این دستگاه‌ها به معنای بدنه ضدباکتری است و سایر قسمت‌ها که با سطح زمین تماس دارد، چنین خاصیتی ندارند. دوم اینکه قابلیت ضدباکتری این اسکرابرها، معمولا شش ماه تا یک سال است و هربار باید توسط ناظران بهداشتی تایید شود. توجه به این محدودیت‌ها، قبل از تهیه اسکرابرهای آنتی باکتریال بیمارستانی بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که اسکرابر باتری دار به جای اسکرابر برقی معمولا در بیمارستان ها به دلیل انعطاف پذیری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

اسکرابرهای آنتی باکتریال در کدام محیط‌ها کاربرد بیشتری دارند؟

مراکز درمانی، صنایع غذایی، محیط‌های حساس مانند آزمایشگاه‌ها، مهدکودک‌ها، آسایشگاه سالمندان و مراکز مشابه دیگر.

ویژگی‌های اسکرابرهای آنتی باکتریال بیمارستانی چیست؟

سرعت بالا در حذف باکتری‌ها، سروصدای کم و نظافت سطوح دشوار برای دسترسی مانند زیرتخت‌.

تفاوت اسکرابر صنعتی با اسکرابر آنتی باکتریال در چه مواردی است؟

از نظر کاربرد و عملکرد در محیط‌های مختلف، مواد تشکیل‌دهنده، نوع بدنه، فناوری‌های استفاده‌شده، کیفیت ضدعفونی، قیمت و میزان سروصدا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *