بلاگ

تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی در خط تولید کارخانجات

خطوط تولید در کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی و صنعتی، اصلی‌ترین و تاثیرگذارترین بخش درآمدی مجموعه‌ها هستند. بروز نقص در ماشین‌آلات صنعتی در خطوط تولید می‌تواند خسارات مالی قابل توجهی به صنایع تولیدی وارد کند. یکی از عوامل ضروری در حفظ سلامت و اطمینان از عملکرد بهینه ماشین‌آلات صنعتی، حفظ پاکیزگی تجهیزات در خط تولید کارگاه‌ها و کارخانجات می‌باشد. نظافت خط تولید در این مکانها نیاز به دقت بالایی دارد. از آنجایی که روش‌های نظافت دستی(نظافت سننتی) کیفیت مطلوبی در پاکیزگی و سرعت بالای این فرآیند ندارد باید از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی در این حیطه‌ها بهره برد.

نظافت مکانیزه صنعتی چیست؟

فرآیند از بین بردن کثیفی، زباله از سطوح که با کمک تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی و با تلاش کمتر انسان و کارایی بیشتر آن منجر شود را نظافت مکانیزه صنعتی می‌گویند. در این فرآیند هدف نظافت هر نوع تأسیسات صنعتی از جمله انبارهای بزرگ، تاسیسات و کارخانه‌ها و یا حتی نیروگاه‌ها می‌باشد.

هدف از نظافت صنعتی و چرایی اهمیت آن

نظافت صنعتی طیف متنوعی از فعالیت‌های نظافتی را در زمینه‌های وسیعی از محیط های صنعتی را پوشش می‌دهد.از جمله :
– مکان‌های معمولی که نیاز به تمیز کردن صنعتی دارند شامل محیط‌های تولید مانند کارخانه‌های صنعتی، کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی، آزمایشگاه‌های علمی و کارخانه‌های بازیافت زباله است.
-محیط‌های مکانیکی و الکتریکی مانند نیروگاه‌ها، مخازن، پالایشگاه‌ها، اتاق‌های کارخانه، راه‌آهن و اسکله‌ها نیز به خدمات نظافت صنعتی نیاز دارند.

خدمات نظافتی توسط تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی

خدمات نظافت صنعتی می‌تواند شامل فعالیت‌هایی در داخل تأسیسات مانند شستشوی مکانیکی و چربی زدایی کف‌های سخت و همچنین تمیز کردن و گریس‌زدایی تجهیزات و ماشین‌آلات باشد. نظافت صنعتی اغلب در خارج ساختمانها انجام می‌شود و می‌تواند شامل تمیز کردن سطح بالای تیرهای سقف و روشنایی و همچنین تمیز کردن خارجی روکشها، کانال‌ها، پنل‌های خورشیدی، پنجره‌ها و تابلوها نیز باشد.
برخی از تاسیسات که نیاز به نظافت صنعتی دارند 24 ساعته فعالیت می‌کنند. این امر اولویت بندی ایمنی و تمیزی سایت را ضروری می‌‌کند. تجهیزات صنعتی که به طور مداوم کار می‌کنند، به طور مرتب تمیز و در شرایط مطلوب نگهداری نشوند، به زودی خراب می‌شوند. به همین ترتیب ساختمانها نیز اگر به خوبی تمیز نشود، به زودی نشانه‌های خرابی در آنها نیز ظاهر می‌شود.
نظافت صنعتی بصورت ویژه معمولاً برای تجهیزات مورد استفاده در خطوط مونتاژ در تأسیسات تولید هم مورد نیاز است. به عنوان مثال، یک خط مونتاژ ممکن است زمانی که آلوده شد نیاز به چربی زدایی و ضدعفونی داشته باشد. همچنین تجهیزات خط مونتاژ ممکن است لایه‌هایی از کثیفی ایجاد کنند که از کارکرد بهینه ماشین‌ها جلوگیری کند، در این میان تمیز کردن صنعتی امری جامع و ضروری است.

8 دلیل برای استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی

برای بسیاری از مشاغل، هزینه خدمات نظافت دستی بسیار بیشتر از خرید یک دستگاه کف شوی صنعتی است. درست است که ابتدا هزینه نسبتا زیادی را پرداخت می‌کنید اما تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی می‌تواند به سرعت هزینه خود را جبران کند. در زیر به8 دلیل مهم استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی اشاره کرده‌ایم:

1. کاهش هزینه های نیروی کار:

هزینه اولیه برای خرید یک دستگاه نظافت صنعتی بسیار بیشتر از هزینه یک جاروی دستی(تی نخی و…) است. اما اکثر تجهیزات نظافت صنعتی به مرور زمان هزینه خود را جبران می‌‌کنند. در صورت عدم استفاده از دستگاه نظافت صنعتی، هزینه‌های نیروی کار حدود 90 درصد از کل هزینه نگهداری کف را تشکیل می‌دهد.
به عنوان مثال: یک کارمند می‌تواند150 الی 200 متر مربع را در یک ساعت با سطل تمیز کند. یک اسکرابر خودکار کوچک می‌تواند تقریباً شش برابر این مقدار (1200متر مربع) را در همان زمان تمیز کند. ماشین های بزرگتر می توانند بیش از 5000 هزار متر مربع در ساعت تمیز کنند. هزینه نیروی کار برای انجام همان کار 25 ساعت یا بیشتر است.
همچنین استفاده از ماشین‌های نظافت صنعتی برای کارگران آسان‌تر است. و به آنها این امکان را می‌دهد که در مقابل تمیز کردن دستی (نظافت سننتی)- با فشار ساده یک دکمه ، عمودی ایستاده و آلودگی و گرد و غبار بیشتری را پاک کنند.
بسیاری از مشتریان با تجهیزات پشتیبان(اسکرابر های دستی کوچک و یا ترولی های نظافتی) شروع می‌کنند، چون هزینه کمتری نسبت به اسکرابر خودرویی دارد، و کف‌های تمیزتری را در مدت زمان کمتر و با هزینه اولیه اندک برای شما فراهم می‌کند. با این حال، اگر فضای زیادی برای تمیز کردن دارید، یک مدل زمین شوی خودرویی ممکن است انتخاب مناسب‌تری باشد. به طور مثال در نظر بگیرید که یک مخزن 20 گالنی پر از آب حدود 225 پوند وزن دارد و ممکن است برای یک نفر وزنش زیاد باشد.
همچنین دستگاه کف شور سرنشین دار در مقایسه با جارو کردن یا پاک کردن دستی(نظافتی سننتی توسط تی نخی و سطل آب)، بهره‌وری را تا 400 درصد بهبود می‌بخشند. تحقیقات نشان داده که بسته به اندازه بودجه شما، این دستگاهها هزینه خود را در کمتر از سه ماه باز می گردانند.

2. حداقل اختلال در محیط کار

جاروها و دستگاه زمین شوی صنعتی سریع و بی‌صدا هستند. این تجهیزات به جای برجاگذاشتن مسیر لغزنده و مرطوب سطوح را طوری تمیز میکنند که ایمن بوده و امکان تمیز کردن روزانه را نیز فراهم می‌کند.

3. محیط زیست سالم تر و ایمن‌تر

یکی دیگر از کاربردهای تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی این است که با آب و پدهای اسکرابر تمیز می‌شوند. و نیاز به شوینده‌های آلاینده محیط زیست ندارند.
یکی از مزیت‌های اصلی نظافت صنعتی، محیط سالم‌تر و ایمن‌تر برای کارکنان و مشتریان بوجود می آورد. در نهایت، یک محیط کار تمیز حتی در محیط‌های صنعتی محیطی امن است. بسیاری از مردم تصور می‌‌کنند که کارخانجات صنعتی صرفاً به دلیل ماهیت کار کثیف هستند.اما در عمل این ذهنیت می تواند برعکس شود .در واقع محیط صنعتی بخاطر استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی و اهمیت ویژه به مسایل نظافتی می تواند همسان یک محیط اداری ،تمیز و برای کاران بسیار امن باشد .نظافت صنعتی به اندازه نظافت اداری مهم است و برای دستیابی به بهترین نتایج به سطح خاصی از تخصص نیاز دارد. وقتی محل کار تمیز باشد، تصادفات کمتری روی می‌دهد و شرایطی که شامل آلودگی متقابل یا مشکلات تجهیزات است، کاهش می‌یابد.
یک محیط صنعتی تمیز به معنای احتمال کمتر ابتلای کارکنان و مشتریان به عفونت یا بیماری است. نظافت و بهداشت مناسب تنها راه کاهش تجمع باکتری‌ها و ویروس‌ها در محل کار، صرف نظر از نوع صنعت است. این امر به ویژه در محیط‌های صنعتی صادق است، زیرا سالهاست که مناطق خاصی دست نخورده باقی مانده که منجر به تجمع کثیفی، و گرد و غبار شده که باعث تحریک و عفونت می‌شوند و در صورت عدم توجه، به آسم یا واکنشهای آلرژیک هم می‌انجامد.
هنگامی که برای ایجاد محیطی سالم‌تر و ایمن‌تر برای کارگران خود می‌کوشید، از مزایای افزایش رضایت کارکنان نیز بهره‌مند خواهید شد. هرچه رضایت کارکنان شما بیشتر باشد، گردش مالی بیشتری داشته و روزهای بیماری کمتری را پوشش خواهید داد.

4. آیا دوست دارید کف محیط شما 60 درصد تمیز باشد یا 95 درصد؟

گرد و غبار و گرد باعث ایجاد خطرات ایمنی برای مشتریان و کارمندان می‌شود. هنگام تمیز کردن به طور سنتی و با سطل ، هرچه قدر هم که زمین را بسابید باز آب کثیف‌ می‌شود ولی با تجهیزات نظافت صنعتی اینطور نیست و شما کفهایی به مراتب تمیزتر و بهداشتی‌تر خواهید داشت.

5. افزایش بهره‌وری کارکنان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، محیط های سالم و ایمن منجر به افزایش رضایت کارکنان می‌شود. رضایت کارکنان به طور مستقیم با سطوح بهره‌وری در ارتباط است. به طور ساده: کارکنان شاد کارگران بهتری هستند. آنها هیچ تردیدی در مورد شرکت نداشته و به اندازه کافی احساس احترام می‌‌کنند که به طور کامل وقت خود را به بهترین شکل به انجام مسئولیتهای خود بپردازند.
هنگامی که یک از ابزار نظافت صنعتی حرفه‌ای استفاده می‌‌کنید، در زمان نظافت داخلی نیز صرفه‌جویی خواهید کرد. این به شما امکان می‌‌دهد از زمان خود به روشی بهتر و کارآمدتر استفاده کنید. اگر بخواهید از کارمندان هر بخش برای تمیز کردن نیز کمک بگیرید، زمان کمتری را صرف انجام کاری می‌کنند که در وهله اول برای آن استخدام شده‌اند. این می‌تواند در نهایت برای شما هزینه‌ای بسیار بیشتر از قیمت یک دستگاه نظافت صنعتی معمولی داشته باشد. تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی به طور حرفه‌ای ماشین‌آلات و مواد خطرناکی را که اغلب در محیط‌های صنعتی یافت می‌شوند تمیز می‌کنند. این نه تنها بهره‌وری کلی را افزایش می‌‌دهد، بلکه باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما می‌شود.

6. صرفه‌جویی در زمان و هزینه

اشاره کردیم که استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی این امکان را برای شما فراهم می‌‌کند تا محیط صنعت خود را با سرعت و کیفیت بالاتری نظافت کرده و زمان و انرژی کمتری را هم صرف کنید.
وقتی ماشین‌ها و تجهیزات به طور منظم تمیز شوند، مشکلات کمتری را تجربه خواهید کرد. مشکلات کمتر منجر به کارایی بیشتر صنعتی و کاهش احتمال آسیب‌های ناشی از ماشین‌آلات می‌شود. تمیز کردن منظم ماشین‌آلات به شما این امکان را می‌‌دهد که برای مدت طولانی‌تری از این تجهیزات استفاده کنید، سایش و پارگی عمومی را کاهش داده، تجمع باقیمانده آلاینده‌ها را که می‌تواند باعث شکستن یا ناکارآمد شدن قطعات شود، از بین برده و همه چیز را ایمن و روان نگه می دارد. در نتیجه کسب و کار شما پیشرفت کرده و در طول سالها در زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد.

7. سهولت استفاده از تجهیزات نظافت مکانیزه

به کارگیری تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی در نظافت کارخانجات به علت سادگی استفاده از آن نیاز به آموزش تخصصی نداشته و نیروی خدماتی مناسب می‌تواند به سرعت فرایند نظافت را با کیفیت انجام دهد. هرچند تمیز کردن در یک محیط صنعتی همیشه به راحتی پاشیدن روی یک سطح و پاک کردن آن نیست. در برخی محیط‌ها و برای نظافت برخی آلودگی‌ها به شوینده‌های صنعتی و تخصصی نیاز است. که در این صورت باید از میزان بهینه آن برای کسب کیفیت مطلوب در نظافت بهره گرفت. اینکه چه افرادی را مسئول بکارگیری این تجهیزات کنید و آنها تا چه میزان با استفاده صحیح از این محصولات تمیزکننده آشنایی داشته باشند، میتواند تا حد زیادی در بهینه کردن فرایند نظافت کارگاهها و کارخانجات صنعتی موثر باشد.

8. کنترل گردو غبار

در کارخانجات صنعتی به دلیل کار مداوم دستگاههای گوناگون گردو غبار به سادگی در آن انباشته می‌شود. این گردو غبارها می‌تواند عملکرد دستگاههای گران قیمت را مختل کرده و بهره‌وری آنها را کاهش دهد. نظافت کلی و روزانه می‌تواند از تجمع خاک، گرد و غبار، آلودگی‌ها یا سایر آلاینده‌ها جلوگیری کند. به کار گیری یک سوییپر صنعتی در پایان یک شیفت کاری سبب میشود فضای کار همیشه تمیز بوده و محیط کارگاه ، و ماشین‌آلات صنعتی برای آغاز یک روز جدید مهیا باشند.

مزیت استفاده تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی در خط تولید

اشاره کردیم که دستگاه های نظافت صنعتی با افزایش سرعت و کیفیت تاثیر منحصر به فردی در بهینه سازی فرآیند نظافت در محیطهای صنعتی دارند. ولی انواع مختلف این دستگاهها مزایا و ویژگی‌های خاص خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی اهمیت و مزایای استفاده از این تجهیزات در نظافت خط تولید کارخانجات می‌پردازیم.

مزیت استفاده از اسکرابر در نظافت کارگاه تولیدی

سطح کارگاه‌های تولیدی به دلیل تردد، ماشین‌آلات و جابجایی مواد اولیه به طور مداوم با آلاینده‌های مختلف مواجه است. نظافت سطوح و کف سالن خط تولید می‌تواند از بروز حوادث در این محیط‎ها جلوگیری کند. باقیمانده آلاینده‌های چرب و روغنی، زباله‌ها و ضایعات پودری می‌تواند با انتقال مواد خام این امر را تشدید کند. زمین شوی صنعتی با سیستم برس، پاشش آب و مواد شوینده و سیستم مکش کثیفی، تمیز کردن و جمع آوری انواع گرد و غبار، گریس و لاستیک در سطوح خطوط تولید را در فرآیند نظافت کارگاه‌های تولید تضمین می‌‌کند.

واترجت صنعتی یا کارواش دستی

تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی در خط تولید کارخانجات و کارگاه‌های صنعتی به مرور زمان دچار رسوب، زنگ زدگی و آلودگی می شوند که با روش های معمول نظافت دستی تمیز نمی شوند. بنابراین استفاده از دستگاه واترجت صنعتی می‌تواند یک راه حل بهینه تمیزکننده برای ماشین های خط تولید باشد. این دستگاه نظافت مکانیزه با استفاده از فشار پاشش آب و قدرت نفوذ آن به قسمت های مختلف آلودگی و نظافت باکیفیت محیط را فراهم می‌‌کند.
کارواش دستی امکان نظافت تجهیزات و ماشین‌آلات در شستشوی سطوح و کف می‌تواند برای از بین بردن آلاینده‌ها و لکه‌گیری آنها مورد استفاده قرار گیرد.

نظافت صنعتی در پالایشگاه واترجت آب گرم صنعتی

جاروبرقی صنعتی

جمع آوری آلاینده‌های جامد با سرعت و دقت بیشتری با دستگاه تمیزکننده‌ای مانند جاروبرقی صنعتی انجام می‌شود. همچنین مجهز بودن به سیستم فیلتراسیون قدرتمند از خروج و بازگشت ناخالصی‌های جمع آوری شده به محیط جلوگیری می‌کند. جاروبرقی‌های صنعتی با امکان استفاده از موارد استثنایی، حاوی آلاینده‌های خاص و نظافت سالن خط تولید می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد بهینه این تجهیزات داشته باشد.
دستگاه جاروبرقی‌ صنعتی مختلف می‌توانند انواع آلاینده‌های پودری، ذرات جامد و حتی مایعات را جمع آوری کنند. از چنین تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی می‌توان برای جابجایی مواد اولیه در خط تولید یا جمع‌آوری مواد اولیه باقی مانده در محیط استفاده کرد. در نتیجه این دستگاههای مکانیزه باعث کاهش قابل توجه هزینه‌ها و بازگشت مواد اولیه به چرخه تولید خواهند شد.

سوییپر صنعتی عضو مهم تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی

.جمع آوری و تمیز کردن ذرات ریز، پودرها و آلاینده‌ها با جاروبرقی امکان‌پذیر است. اگر این آلاینده‌ها بزرگتر باشند یا در یک منطقه وسیع‌تری پخش شده باشند، فرآیند تمیز کردن به چالش کشیده می‌شود. یک سوییپر صنعتی این مشکل را حل کرده است. با استفاده از برس‌هایی که در یک یا دو طرف این دستگاه قرار گرفته اند، آلاینده‌ها توسط بخش مرکزی به مخزن زباله دستگاه هدایت می‌شوند. این دستگاه با ظرفیت بالا و حجم مخزن مناسب می‌تواند در گستره وسیعی کار کرده و بر نظافت محیط خط تولید تاثیر بسزایی داشته باشد.

جمع بندی و کلام آخر

نظافت صنعتی نوع مهمی از نظافت است که گاهی اوقات ممکن است نادیده گرفته شود. و این سهل‌انگاری موجب خسارات جبران‌ناپذیری به کارخانجات صنعتی وارد ‌نماید. از سوی دیگر اطمینان از تمیز بودن خطوط تولید و انبارهای کارخانه‌ شما برای کسب سود نهایی، رضایت مشتری و شهرت شما بسیار مهم است.
پس به کارگیری دستگاه‌های نظافت صنعتی مثل زمین‌شوی صنعتی، کارواش صنعتی و سویپر صنعتی علیرغم تحمیل هزینه ابتدایی، پاکیزگی بهینه‌تر محل کار و تجهیزاتتان را فراهم آورده و از سوی دیگر باعث صرفه‌جویی در زمان و سایر منابع در کارخانجات می‌شود.
شرکت آوین صنعت با تکیه بر سال‌ها تجربه در فروش محصولات نظافت صنعتی و اخذ نمایندگی کمپانی‌های مطرح دنیا، یکی از پیشگامان عرصه فروش دستگاههای نظافت صنعتی در سراسر ایران می‌باشد. برای خرید این تجهیزات و یا مشاوره قبل از خرید کافیست با شماره تلفن: 44140005-021 و یا دیگر شماره های شرکت آوین صنعت تماس گرفته و از خدمات حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *