مشاهده همه 20 نتیجه

اسکرابر بیمارستانی اصطلاحی است که به دسته ای از اسکرابر صنعتی داده شده که امکانات آن مخصوص استفاده در بیمارستان ها طراحی شده است.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این زمین شوی صنعتی داشته باشیم، ابعاد دستگاه و بعضی از مشخصات فنی دستگاه که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، این دستگاه را مناسب بیمارستان ها، آسایشگاه ها و هر نوع محیطی کرده که می خواهیم با صدای کم ولی با کیفیت بالا عملیات نظافت را انجام دهیم. پس اگر می خواهید با قابلیت های یک دستگاه نظافت صنعتی مناسب بیمارستان ها آشنا شوید، با ما همراه شوید.

استفاده از اسکرابر بیمارستانی در نظافت سطوح​

سطوح بیمارستانی می توانند در صورت رعایت نکات ویژه بهداشتی محل رشد و تکثیر باکتریایی و دیگر آلودگی های محیطی باشد لذا دستگاه زمین شوی بیمارستانی با شستشوی سطح زمین می تواند تمامی پسماند و شیرابه غیربهداشتی را مورد پردازش قرار دهد. طراحی ساختاری و عملکرد دستگاه اسکرابر به نحوی است که همزمان عملیات شستشو و خشک کردن سطح زمین را انجام می دهد، لذا با انجام این دو عملیات در قالب یک دستگاه می توانیم شستشوی صنعتی را با سرعت بیشتر و استفاده از تعداد نفرات کمتر نسبت به شستشوی سنتی در سطح بیمارستان ها انجام دهیم. لذا مواردی که دلیل استفاده دستگاه اسکرابر بیمارستانی را در شستشوی سطوح بیمارستانی پراهمیت می سازد عبارتند از:

1- سرعت بیشتر عملیات شستشوی مکانیزه نسبت به شستشوی سنتی

2- انجام دو پروسه شستشو و خشک کردن در قالب یک دستگاه زمین شوی

3- حذف نیروی خدماتی کمتر در بیمارستان ها با توجه به سرعت بیشتر استفاده از زمین شور بیمارستانی

4- کیفیت شستشوی بیشتر نسبت به شستشوی سنتی بیمارستان

5- قابلیت حذف و پردازش آلودگی هایی که در منافذ سطحی انباشته شده اند.

6- عدم آسیب دستگاه اسکرابر به پوشش سطحی بیمارستان (کفپوش، سنگ یا سرامیک)

7- عدم تیرگی و کدر شدن پوشش سطحی

8- بهینه تر شدن مصرف انرژی (آب و برق) و مواد شوینده

9- صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به استفاده از شستشوی سنتی در نظافت سطوح بیمارستانی (با توجه به حذف نیروی انسانی بیشتر، مصرف کمتر انرژی و مواد شوینده در یک پروسه 6 ماهه)

نوع پوشش کف بیمارستان​

اگر بخواهیم پوشش سطحی یک بیمارستان را انتخاب نماییم بایستی از یک مسئله غافل نشویم و آن اشاره به این مطلب است که مقوله زیبایی و یا استحکام زمانی می تواند پررنگ و بااهمیت جلوه داده شود که به واسطه این انتخاب مسائل بهداشتی زیر سوال نرفته باشد. یکی از دغدغه های مسئولین بهداشت محیط در سطح بیمارستان این است که با محیط و یا سطوحی که منبع و یا مامن رشد و تکثیر باکتریایی، ویروسی و یا هرگونه آلودگی دیگر است مبارزه در جهت از بین بردن آن انجام دهند. در گذشته به خاطر عدم توسعه و تنوع کفپوش های رزینی چندان استفاده از این نوع کفپوش ها در سطوح بیمارستانی رایج نبود، اما با گذشت زمان و وارد شدن این نوع کفپوش ها در سطح بازار استفاده این کفپوش ها در سطوح بیمارستانی نیز رایج تر شد. اگر بخواهیم به ذکر برتری استفاده از کفپوش نسبت به سنگ بپردازیم ذکر یک سری نکات حائز اهمیت است که:

1- اولین خاصیت مهم و بهداشتی این است که در سطح کفپوش های مخصوص بیمارستانی هیچگونه منفذ و درزی دیده نمی شود در نتیجه مانع از رشد و هرگونه جذب آلودگی و مایعات غیربهداشتی در سطح می شود.

2- مقرون به صرفه تر از سنگ محسوب می شوند.

3- در طرح و رنگ های مختلف بنا به سیاست های بهداشتی موجود می باشد.

4- مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی که معمولا جهت مقابله با آلودگی های سطحی در بیمارستان ها به وفور استفاده می شود.

طریقه شستشوی زیر تخت های بیمارستانی​

معمولا نظافت زیر تخت های بیمار با توجه به ارتفاع کم زیر تخت و محدودیت در جابجایی این تخت یکی از چالش های مسئولین خدماتی آن بیمارستان می باشد، لذا بایستی از دستگاه اسکرابر کوچک استفاده نماییم که بتواند بدون اینکه تخت جابجا شود زیر این تخت را مورد شستشو و خشک کردن قرار دهد. اسکرابر کوچک مدل Sprinter که یکی از تولیدات کمپانی LAVOR کشور ایتالیا می باشد با داشتن برس رولی و قرارگیری تیغه تی در پشت و جلو برس و قابلیت چرخش 180 درجه ای دسته دستگاه می تواند زیر تخت را در حرکت به سمت جلو و عقب مورد شستن و خشک کردن قرار دهد.

استفاده از اسکرابر بیمارستانی در اتاق های مختلف بیمارستان​

بخش های مختلف بیمارستان دارای متراژهای مختلف و تعداد تخت های بیمارستانی مختلف می باشند، اما یک سری از بخش ها در تمامی بیمارستان ها مشترک می باشند مانند بخش اورژانس، بخش بستری، بخش تاسیسات بیمارستان، اتاق عمل و ریکاوری که نظافت این بخش ها هر کدام از اهمیت مجزایی برخوردار است. به عنوان مثال بخش عمل، مراقبت های ویژه، ریکاوری، ICU در هر بیمارستان از حساسیت بهداشتی ویژه ای برخوردار است لذا استفاده از دستگاه اسکرابر دستی در شستشوی مکانیزه آن بخش دارای سیاست های خاصی می باشد. این حساسیت ها عبارتند از:

1- دستگاه کفشوی بیمارستانی که در بخش اتاق عمل و یا مراقبت های ویژه وجود دارد بایستی حتما مختص به آن بخش باشد و در بین بخش های دیگر تردد ننماید.

2- به واسطه اینکه کابل برق دستگاه قابلیت انتقال آلودگی را از نقطه ای به نقطه دیگر را دارد، بهتر است از دستگاه اسکرابر باتری دار بیمارستانی استفاده نماییم.

3- به واسطه اینکه در این بخش ها حساسیت صدا در درجه بیشتری قرار دارد معمولا بایستی از دستگاه کفشور شارژی کوچک استفاده نمود که به واسطه وجود اگزوز در موتور مکش دستگاه، صدای این دستگاه در حداقل دسیبل تولید صدا قرار دارد.

4- به واسطه عدم وجود منافذ راه آب (پاشورخانه) در این قسمت ها بهتر است دستگاه اسکرابر دارای قابلیت جدا شدن آسان مخزن ریکاوری از دستگاه باشد؛ تا در هنگام پر شدن مخزن آب کثیف دستگاه اسکرابر بدون آن که کل دستگاه را جهت تخلیه مخزن به بیرون انتقال دهیم، فقط مخزن را به صورت آسان از دستگاه جدا نماییم و مورد تخلیه و سپس مجددا بر روی دستگاه نصب گردد.

5- به واسطه متراژ کمتر این بخش ها بهتر است از زمین شور بیمارستانی کوچک با قابلیت مانور بالاتر استفاده نماییم.

مخزن هایژنیک اسکرابر بیمارستانی​

جداره داخلی مخزن آب کثیف در اسکرابرهای ساخت کمپانی IPC Gansow و کمپانی Lavor کاملا صاف و فاقد هر گونه شیار و یا منفذ میکروسکوپی می باشد که مانع از جذب آلودگی و محل تکثیر باکتریایی خواهد شد، لذا استفاده از مخازن هایژنیک در ساخت دستگاه های اسکرابر می تواند در بیمارستان ها با توجه به حساسیت های بهداشتی بیشتر از اهمیت بالاتری برخوردار باشد.

آن چیزی که تولیدکنندگان دستگاه های اسکرابر و یا تجهیزات بهداشتی را به سمت تولید محصولاتی با سطح حساسیت بهداشتی بالاتر می برد در واقع نیاز این تیپ از محیط ها به استفاده از محصولات کاملا حفاظت شده و بهداشتی می باشد. اما اگر بخواهیم از موضوع بیان شده یعنی استفاده از زمین شوی آنتی باکتریال دور نشویم، بایستی اذعان داشت که اساس کار کف شوی آنتی باکتریال استفاده از ترکیبی فلزی در بدنه اسکرابر می باشد که مانع از تکثیر باکتریایی در سطح بدنه دستگاه می شود، در واقع بدنه دستگاه را از تکثیر باکتریایی مصون نموده است. این موضوع خود سبب برتری اسکرابرهای بیمارستانی نسبت به سایر اسکرابرها که در مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، می شود.

نکات بسیار مهم در هنگام خرید اسکرابر بیمارستانی​

همانطورکه در توضیحات پاراگراف قبل مطرح شد صرفا بدنه دستگاه اسکرابر به صورت آنتی باکتریال طراحی شده است پس قسمت های دیگر که در تماس مستقیم با سطح زمین هستند (از جمله تی و برس دستگاه) امکان آنتی باکتریایی نمودن این قسمت ها وجود ندارد، پس در واقع وجود صرفا بدنه آنتی باکتریال به تنهایی نمی تواند تاثیر کاملا مثبتی در عدم انتقال و انتشار باکتری داشته باشد و مورد دوم اینکه متاسفانه خاصیت آنتی باکتریایی در اکثر دستگاه های زمین شوی آنتی باکتریال معمولا حدود 6 ماه الی یک سال درج و مورد تایید انستیتوهای بهداشتی است و بایستی هر 6 ماه الی یک سال این حساسیت ویژه توسط موسسه های بیولوژیستی مورد بررسی قرار گیرد که آیا این حساسیت ویژه آنتی باکتریایی هنوز به قوت خود باقیست یا خیر و مورد آخر اینکه بابت خرید اسکرابر آنتی باکتریال نسبت به اسکرابر معمولی مشابه بایستی هزینه خرید نسبتا بیشتری پرداخت شود که شاید با سیاست های اقتصادی آن بیمارستان تطابق و همخوانی نداشته باشد. شایان ذکر است با توجه به وجود تنوع محصولات و رقابت بین تولیدکنندگان در این زمینه شرکت Gansow آلمان نیز یکی از محصولات اسکرابر بیمارستانی خود را با تخصص یافتگی در این زمینه تولید نموده است، این مدل Hospital-51-BF-68با توجه به بدنه آنتی باکتریال، وجود مخزن جداگانه مواد شوینده (مدیریت مصرف مواد شوینده)، قابلیت مانور بالا و در نهایت وجود مولفه تولید آب تصفیه شده در بستر این دستگاه می تواند دستگاهی مناسب جهت استفاده در محیط های بیمارستانی و یا هر محیطی با حساسیت بهداشتی بالا باشد.

سخن پایانی​

همه گیری کرونا، حساسیت به مساله بهداشت را در سطح جامعه دو چندان کرد و این حساسیت در بیمارستان ها که قبلا هم به این موضوع توجه ویژه ای داشتند، بیشتر از قبل هم شد. با توجه به ماهیت ناشناخته کرونا در ماه های اولیه شروع بیماری، حفظ بهداشت در بیمارستان و اماکن عمومی با جدیت بیشتری دنبال شد و استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی هم به کمک پرسنل بیمارستان ها آمدند تا کیفیت و سرعت بر طرف سازی آلودگی های محیطی را بر آورده کنند.

امیدواریم توانسته باشیم که در این مطلب، اهمیت نظافت در محیط های بیمارستانی و نحوه مدیریت این کار را به شما نشان داده باشیم و ویژگی های یک اسکرابر بیمارستانی را به شما بگوییم.