بلاگ

علت کم شدن مکش جاروبرقی سطلی

علت کم شدن مکش جاروبرقی سطلی

هنگامی که از انواع جاروبرقی ها مانند جاروبرقی سطلی استفاده می‌کنید، ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شوید که یکی از آن‌ها کم شدن مکش جاروبرقی است. در واقع، کم شدن قدرت مکش جاروبرقی باعث خواهد شد که این دستگاه عملکرد اولیه خود را نداشته باشد و از قابلیت‌های آن تا حد زیادی کاسته شود؛ به همین ترتیب این مشکل می‌تواند فرایند نظافت را دچار اختلال کند. در این هنگام ممکن است این سؤالات برای شما مطرح شود که:

علت کم شدن مکش جاروبرقی سطلی چیست و چرا مکش جاروبرقی کم شده و به دنبال رفع و  تعمیر مکش جاروبرقی خود باشید.

و چگونه می‌توان این مشکل را برطرف کرد. در ادامه مطلب، به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و تمامی عوامل موجود را به شما معرفی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

چرا مکش جاروبرقی کم شده؟ دلایل کاهش مکش جاروبرقی

همان‌طور که می‌دانید، دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش قدرت جاروبرقی شود. در نظر داشته باشید، گاهی اوقات ممکن است مشکل ایجاد شده به‌راحتی قابل‌حل باشد؛ اما در برخی موارد این طور نیست و باید در سریع‌ترین زمان، مشکل را بررسی کرده و به تعمیر آن بپردازید.

سوراخ‌شدن کیسه 

یک علت مکش نداشتن جارو برقی، سوراخ‌شدن کیسه آن است. همان‌طور که می‌دانید، کیسه وظیفه جمع‌آوری گردوغبار و آشغال‌ها را برعهده دارد؛ بنابراین، اگر کیسه جارو سوراخ شود، گردوغبار و آشغال‌ها می‌توانند از طریق سوراخ به بیرون از دستگاه منتقل شوند که در نهایت این امر سبب کاهش جریان هوا در دستگاه شده و باعث کاهش قدرت مکش آن می‌شود.

برای بررسی سوراخ‌شدن کیسه جارو، لازم است ابتدا کیسه را از سطل جدا کرده و به صورت دقیق آن را مشاهده کنید. توجه کنید که نشت گردوغبار نیز یکی دیگر از علائم سوراخ بودن کیسه جارو است. در صورت وجود سوراخ کوچک، می‌توانید آن را با چسب بپوشانید و در غیر این صورت، باید اقدام به تعویض آن کنید. جهت جلوگیری از سوراخ‌شدن کیسه جارو و مشکلات مربوط به آن، سعی کنید از جاروکردن اشیای تیز و برنده بپرهیزید و کیسه را به‌صورت مداوم تعویض کنید.

خرابی موتور دستگاه جاروبرقی

خرابی موتور دستگاه نیز می‌تواند یک علت مکش ضعیف جاروبرقی باشد. همان‌طور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین قطعات جارو، موتور آن است و خرابی آن می‌تواند مشکلاتی جدی را به‌وجود بیاورد؛ بنابراین زمانی که با کاهش مکش جاروبرقی مواجه شدید و بوی سوختگی از دستگاه به مشامتان رسید، سعی کنید به نمایندگی تعمیر جارو مراجعه کرده و اقدام به تعمیر آن کنید. در واقع می‌توان گفت کم شدن توانایی مکش جارو سطلی نوعی زنگ هشدار است تا سلامت موتور را جدی بگیرید.

در ادامه چند علت احتمالی خرابی موتور را شرح داده‌ایم: 

  • استفاده بیش‌از‌حد از دستگاه
  • جاروکردن اشیای سنگین
  • گرفتگی لوله‌های جارو سطلی
  • عدم تعویض به‌موقع برس‌ها
  • قطعات فرسوده یا ترک‌خورده
  • قطعی ناگهانی برق
  • و…

در نظر داشته باشید در صورتی که میخواهید بدانید که علت ضعیف شدن مکش جاروبرقی چیست، لازم است بگوییم موتور جارو برقی، قلب عملکرد و قدرت مکش آن است و در صورت خرابی باید آن را سریعا تعمیر کنید.

کاهش مکش جاروبرقی سطلی

خرابی یا کاهش عملکرد فن خنک‌کننده موتور

یکی دیگر از موارد مهم علت کم شدن مکش جاروبرقی سطلی، خرابی فن خنک‌کننده است. فن خنک‌کننده در دستگاه وظیفه تهویه و خنک‌کنندگی قطعات موتور را برعهده دارد. این فن با ایجاد جریان هوا، گرمای تولید شده توسط موتور را دفع می‌کند؛ بنابراین اگر فن خنک‌کننده دچار خرابی شده یا عملکرد آن کم شود، گرمای موتور افزایش می‌یابد. افزایش گرمای موتور می‌تواند منجر به کاهش عملکرد و قدرت مکش دستگاه شود. برای رفع این مشکل، باید ابتدا فن را بررسی کرده و در صورت خرابی آن را تعمیر یا تعویض کنید.

تجمع ذرات در لوله‌ها و برس در کاهش مکش جاروبرقی 

تمامی لوله‌ها و برس‌های موجود در جارو برقی، به ‌مرور زمان در اثر وجود گردوغبار و ذرات معلق در هوا، مسدود خواهند شد. طبیعتاً جمع‌شدن این ذرات می‌تواند منجر به کاهش جریان هوا و به ‌تبع آن، باعث کاهش مکش و قدرت دستگاه شود؛ بنابراین جهت جلوگیری از این مشکل، باید لوله‌ها و برس‌های جارو را به‌طور منظم تمیز کنید. بدین منظور می‌توانید از ابزار‌هایی مانند مسواک، قیچی و وسایل دیگر بهره ببرید.

گرفتگی فیلتر جارو برقی

علت مکش کم جارو برقی را می‌توان به گرفتگی فیلتر نیز نسبت داد. در واقع میزان کاهش توانایی مکش دستگاه به‌اندازه گرفتگی فیلتر بستگی دارد. یعنی اگر فیلتر به مقدار کمی کثیف باشد، ممکن است کاهش قدرت مکش چندان محسوس نباشد؛ اما در غیر این صورت، کاهش قدرت مکش قابل‌توجه خواهد بود. در نظر داشته باشید که فیلتر‌های موجود در بدنه، نقش مهمی داشته و به همین دلیل باید همیشه تمیز باشند؛ البته در برخی موارد ممکن است این فیلتر دچار پارگی شده و تنها راه‌حل آن، تعویض باشد.

برای این کار می‌توانید در ابتدا جارو برقی را باز کرده و فیلتر آن را خارج کنید. سپس فیلتر جدید را در جای خود قرار داده و درب آن را ببندید. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در این زمینه به آن توجه کنید، جنس فیلتر است؛ بنابراین سعی کنید همیشه از فیلتر‌های اصل استفاده کنید تا پس از تعویض آن، مجدد به مشکل کاهش مکش دستگاه برنخورید.

بیشتر بخوانید:

مزایای جاروبرقی سطلی

قدرت مکش جاروبرقی سطلی

نشت هوا از اتصالات جارو برقی

همان‌طور که می‌دانید، برای اینکه جاروبرقی بتواند به‌درستی و با قدرت بالایی سطوح را تمیز کند، نباید هوایی از فضای داخل به بیرون هدایت شود. در حالت کلی، وجود هر گونه ترک و شکستگی در لوله خرطومی، باز بودن اتصال خرطومی و موارد دیگر، همگی می‌توانند باعث نشت هوا شده و در نهایت علت کم شدن مکش جاروبرقی سطلی به‌شمار بیایند؛ لذا کافی است تمامی منافذ و ترک‌هایی که باعث این مشکل شده را بررسی و آن را مسدود کنید.

تنظیمات اشتباه

یکی دیگر از دلایل کاهش قدرت مکش جاروبرقی، استفاده از قدرت کم دستگاه است. اکثر دستگاه‌ها دارای تنظیمات مختلفی برای قدرت مکش هستند. اگر تنظیمات شما روی توان کم باشد، قدرت مکش نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین برای افزایش قدرت مکش، می‌توانید تنظیمات را روی ظرفیت بالای مکش قرار دهید. این کار را می‌توانید با استفاده از دکمه‌های روی دستگاه به‌راحتی انجام دهید.

راه‌های افزایش قدرت مکش جاروبرقی

در بخش قبل با تمامی عوامل مؤثر در کم شدن مکش آشنا شدید. اکنون ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چگونه می‌توان مکش را افزایش داد؟

در حالت کلی برخی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید مکش جارو را افزایش دهید، به شرح زیر هستند:

  • کیسه جارو را مرتب بررسی و در زمان مناسب، تعویض کنید.
  • گرفتگی‌های درون لوله‌ خرطومی را رفع کنید.
  • محل اتصال خرطومی به بدنه را محکم کنید تا از نشت هوا جلوگیری شود.
  • فیلتر‌های هوا را به‌صورت دائم تمیز کنید.
  • و…

بنابراین با انجام‌دادن تمامی این مراحل، دیگر مکش جاروبرقی شما کم نخواهد شد.

دلایل کاهش مکش جاروبرقی سطلی

نگاهی جامع به علت مکش نداشتن جارو برقی

طی این مطلب شرح دادیم عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند قدرت مکش جارو‌های برقی را کاهش داده و در فرایند جاروکشیدن، یک‌سری اختلال را به‌وجود بیاورند. برخی از این دلایل شامل پر بودن کیسه یا مخزن، گرفتگی فیلتر، خرابی موتور، وجود موانع در مسیر مکش و موارد دیگر می‌شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از کاهش قدرت مکش جاروبرقی، باید از این محصول به‌طور صحیح و طبق دفترچه آن استفاده کنید. در صورتی که با انجام تمامی مراحل ذکر شده در این مقاله باز هم مشکل شما برطرف نشد، باید دستگاه خود را به یک مرکز تعمیر معتبر و حرفه‌ای ببرید.

به طور کلی برای تعمیر انواع جاروبرقی صنعتی سه موتوره یا هر نوع دیگری از جاروبرقی صنعتی بهتر از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. معمولا این دستگاه ها به دلیل اینکه از ساختار نسبتا پیچیده ای برخوردار هستند، امکان تعمیر آنها توسط افراد مبتدی امکان پذیر نخواهد بود و برایتان مشکل ساز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *